Dit is het archief van het forum van Branko's Tekstadventure Homepage. Er kan niet meer worden gepost.

Inspecteur Banaan en de ontvoering van Mabella


 
Branko's Tekstadventure Homepage Forumindex -> Walkthroughs
Bekijk vorig onderwerp :: Bekijk volgend onderwerp  
Auteur Bericht
PW
Adventurer


Lid geworden: 13 Mrt 2005
Postings: 62

Gepost: Zon 13 Mrt 2005, 9:06 pm    Onderwerp: Inspecteur Banaan en de ontvoering van Mabella  

Inspecteur Banaan

Wie zoekt het spel "Inspecteur Banaan en de ontvoering van Mabella"?
Wie heeft er hulp nodig bij het spel?

Hieronder staat waar alles te vinden is op Internet.

review:
http://www.gamemag.nl/reviews/reviews.php?id=162

interview met de maker of één van de makers:
http://www.gamemag.nl/specials/item.php?id=29

spel:
http://www.rubenonline.nl/temp/banaan.exe.zip
Let op: je kunt het ingepakte spel hier downloaden, maar als je het uitpakt, moeten
de bestanden in station C: staan en je moet het spel dan zo beginnen:
C:\davilex\BANAAN>banaan.exe
Als je de medeling krijgt dat er bestanden ontbreken, is er hierbij iets fout gegaan.

andere problemen:
1: Als je in het spel op de spatiebalk duwt en dan op
"instellingen" klikt, kun je het volgende veranderen:
muis-hints: klik hier op "Ja" om de woorden bij de cursor
te zien, dat is gemakkelijker.
inventaris: klik hier op "Groot", zodat je voorwerpen
in de inventaris kunt gebruiken met andere voorwerpen
in de inventaris.
geluid: stel hier je geluid in
niveau: hoe gemakkelijker het niveau, dat je kiest, is, hoe meer aanwijzingen je krijgt
door met het oog naar voorwerpen (onder andere in de inventaris) te kijken.

2: Als je in het spel op de spatiebalk duwt en dan op
"Informatie over het spel" klikt, zie je onder andere hoeveel geheugen je nog hebt.

3: Je kunt het spel beter ongeveer iedere twee minuten opslaan, zodat je weer verder
kunt als het spel ineens ophoudt, bijvoorbeeld door te weinig geheugen.

4: Als het spel ophoudt terwijl er geen bericht verschijnt dat er te weinig geheugen is,
kun je het volgende proberen:
schakel bij de instellingen (zie probleem 1) de muziek EN de effecten uit.

5: Als het spel ophoudt en het bericht verschijnt dat er te weinig geheugen is, kun
je ook één van de volgende dingen proberen:
1 het spel weer opstarten, op de spatiebalk duwen, op "Laad een spel van disk"
klikken en op "Laatste keer dat je gespeeld hebt" klikken.
2 het spel starten door te typen "banaan /r".

6: Het gebeurt wel eens dat je op het scherm stilstaat. Het spel gaat dan wel door,
maar je kan niet lopen. Je kunt dan op een gemakkelijke manier "losraken":
druk op "Ctrl" en "F1".

Voor zover ik weet, is er nooit een walkthrough geschreven voor dit spel. Ik heb er
daarom zelf maar één geschreven. Let op: op deze manier kun je 170 van de 200
punten halen. Als iemand weet hoe je de andere 30 punten haalt, laat het dan
alsjeblieft weten.

Walkthrough voor "Inspecteur Banaan en de ontvoering van Mabella"

Je ziet de krant en je kaart. Je bent in het politiebureau aan de Elandsgracht.
Je hebt een banaan en je geld. Loop naar het kantoor van commissaris Appel.
Praat met commissaris Appel. Kijk twee keer naar het portret van mevrouw Appel.
Loop het kantoor uit en ga naar je eigen kantoor. Lees het dossier en kijk twee keer
naar de koffer. Loop je kantoor uit. Loop naar het cellenblok. Praat met
Schlusselmann. Verlaat het cellenblok en loop het politiebureau uit. Raadpleeg je
computer door op "C" te drukken. Bovenaan het scherm zie je dat dit het
"Microcomputer Operating System" (MOS) is. Druk op F1 of typ "HELP" of
"MOSHELP". Typ "DIR". Typ "RIS". Dit is het "Recherche Informatie Systeem" (RIS).
Hier kun je informatie opvragen over wat je moet weten. Probeer deze woorden: RIS,
BANAAN, APPEL, MABELLA, FERRARI, FERRARI BENDE, MANCINI,
MACCHERONI, SCHUSSELMANN (Zo is de naam fout gespeld, maar als je dit zo
intypt en op "Enter" drukt, krijg je de goede spelling te zien.). Druk nu op
"Enter" totdat de computer stopt.

Ga naar de Rozengracht. Je ziet Harry de Pitbullkikker. Kijk naar hem, praat tegen
hem en pak hem op. Kijk in je inventaris twee keer naar hem. Gebruik je computer.
Typ "RIS" en dan "PITBULLKIKKER".

Ga naar de Dam. Kijk in de vuilnisbak en kijk in de inventaris naar wat je
gevonden hebt. Loop naar dubieuze Dirk. Kijk twee keer naar hem en praat twee keer
met hem. Gebruik je computer, typ "RIS" en "DIRK". Je hebt nu genoeg bewijs.
Arresteer Dirk nu. (Als je hem in plaats daarvan geld geeft, is het spel afgelopen.) Je
krijgt een kofferkaart.

Loop terug naar de Rozengracht, de Elandsgracht, het politiebureau en dan jouw
kantoor. Gebruik de kofferkaart op het bovenste deel van de koffer. Kijk één keer
naar de haarspray en twee keer naar de brief. Pak beide voorwerpen. Gebruik de
kofferkaart weer op het bovenste deel van de koffer. Lees de brief. Ga naar het
cellenblok. Geef de brief aan Schlusselmann. Je krijgt een telefoonnummer.

Verlaat het cellenblok en loop het politiebureau uit. Ga naar de Rozengracht, de
Dam en dan naar het Leidseplein. Kijk in de boom en kijk dan naar wat je daar
hebt gevonden. Kijk twee keer naar de glasbak en probeer die dan te pakken. Kijk
naar het Americain en de Stadsschouwburg.

Loop naar het Hotelterras. Kijk onder het tafeltje linksonder op het scherm. Kijk
naar wat je gevonden hebt. Kijk nu naar Blonde Greet. Gebruik de computer
en typ dan "RIS" en "GREET". Praat met Greet. Je kunt vanaf het Hotelterras
twee kanten op: linksonder naar het Leidseplein en rechtsonder naar de
Elandsgracht.

Loop naar het Leidseplein en dan naar het Rijksmuseum. Ga tussen de Ferrari en
de motoragent staan. Kijk naar de Ferrari en kijk twee keer naar de motoragent.
Praat met de motoragent en geef hem Harry de pitbullkikker. Kijk weer twee keer
naar de motoragent. Gebruik de computer en typ "RIS" en dan "IB-001" en "STAAF".
Maak de Ferrari open met de staaf. Klik met de hand op het stuur en dan op de
armband (het gelige voorwerp linksonder op het scherm.) Loop weg van de Ferrari.
Kijk twee keer naar het bord links op het scherm.

Loop naar het Leidseplein en dan naar het Hotelterras. Geef de armband aan Blonde
Greet. Je krijgt de sleutel van kluis 7 op het Centraal Station.

Loop naar het Leidseplein, de Dam en dan naar het Centraal Station. Kijk naar de
toeristen en praat dan met hen. Loop naar de muzikanten, kijk twee keer naar hen,
praat tegen hen en geef hen dan geld. Je krijgt een pakket. Kijk er twee keer naar.
Gebruik je computer. Typ "DIR" en je ziet dat je het programma hebt geïnstalleerd.
Typ "DAVICALC" en je ziet de code van alle sloten van SafeSlot: 3864. Onderaan
zie je dat dit een programma is van Torpedo. Klik op "Escape". Typ "RIS". Typ dan
de woorden "DAVI-CALC", "SAFESLOT", "BOL", "PURGER", "DAVILEX" en
"TORPEDO". Loop de Stationshal in. Kijk naar de klok totdat je leest dat de klok er
nog steeds hangt. Kijk nu naar de reclame en naar het "meeting point" (uiterst rechts).
Je kunt vier kanten op: onder op het scherm: het Centraal Station uit, links op het
scherm: naar de bagagehal, bovenaan het scherm: naar de perrons van de treinen en
rechts op het scherm: naar de Perrongang. Loop naar de bagagehal. Kijk naar de
toeristen en praat met hen. Kijk nu naar de gele vuilnisbak die aan de pilaar rechts op
het scherm hangt. Kijk nu naar wat je gevonden hebt. Loop naar de kluizen en je ziet
negen kluisdeuren. De kluis in het midden is kluis 7. Open deze kluisdeur met de
sleutel. Pak het groene kaartje, het is een telefoonkaart. Gebruik de sleutel weer op
de deur (niet op de kluis zelf) om de deur dicht en op slot te doen.

Loop weg van de kluisjes, ga terug naar de Stationshal, loop het Centraal Station
uit, ga naar de Dam, ga naar het Leidseplein en ga naar het Rijksmuseum. Kijk
naar het Rijksmuseum bovenaan het scherm en dan naar het Museumplein iets
verder naar onder. Loop het Rijksmuseum in via de ingang links op het scherm.
Kijk naar het woord "UIT" boven de uitgang en kijk naar de hal onder je. (Met "de
grootste publiekstrekker" wordt de Nachtwacht bedoeld.) Kijk dan naar wat je
bovenaan de trap ziet: een gat in de muur, een schilderij, een lege lijst en een
suppoost. (Met "een ver familielid van je chef" wordt Karel Appel misschien bedoeld.
Kijk naar de suppoost door naar zijn linkervoet te kijken.) Gebruik je computer, typ
"RIS" en typ "NACHTWACHT". Loop de trap op.

Nu komt het moeilijkste van het hele spel: de koffer met geld krijgen. Ga als volgt
te werk: bewaar dit spel (sla dit spel op) en doe dat niet meer voordat je het
museum uit bent. Als het spel hier ophoudt, moet je het spel hier weer laden. Loop
naar de suppoost en de lege lijst van de Nachtwacht. (Ga dichtbij hen staan.) Kijk
naar de suppoost links en de lege lijst van de Nachtwacht links. Praat TWEE KEER
met de suppoost. Klik met één van de vier stukken van het schilderij op de lijst en
als dat niet lukt, klik dan met het stuk op een ander deel van de lijst totdat het stuk
zich in de lijst bevindt. Doe nu hetzelfde met de andere drie stukken. PRAAT VOOR
DE DERDE KEER MET DE SUPPOOST. Als je de koffer met geld krijgt, moet je het
museum verlaten, het spel weer bewaren (opslaan) en de rest van deze alinea
overslaan (en verder lezen bij "Loop naar het Leidseplein, ..."). Als je de koffer met
geld niet krijgt, moet je NADAT JE VOOR DE DERDE KEER MET DE SUPPOOST
HEBT GESPROKEN van de suppoost weglopen en weer teruglopen naar de
suppoost. PRAAT VOOR DE VIERDE KEER MET DE SUPPOOST en als het
goed is, krijgt je de koffer met geld. Loop het museum uit en bewaar het spel (sla
het spel op).

Loop naar het Leidseplein, de Dam en dan het Centraal Station. Ga het station in
en je bent in de Stationshal. Loop naar de perrons van de treinen (door op het
scherm naar boven te gaan.) Één telefoon is bezet, maar de andere telefoon is
nog vrij. Voordat je verder gaat, moet je het volgende hebben: het telefoonnummer
van Schlusselmann, de telefoonkaart uit de kluis en de koffer met geld van de
suppoost. Gebruik de telefoonkaart met de onbezette telefoon. Je ziet de
telefoon nu van dichtbij. Gebruik de kaart nog een keer met de telefoon. Praat nu
met "de Italiaans/Belgische boef" (waarschijnlijk is het Maccheroni).

Loop weg van de telefoon, ga naar de Stationshal, loop het Centraal Station uit en
ga naar de Dam en dan naar het Leidseplein. Kijk in de glasbak en kijk dan naar de
casette.

Ga naar de Dam, ga naar het Centraal Station, ga het station in en loop naar de
Perrongang (door naar rechts op het scherm te gaan). Ga naast MC Weird en zijn
ghettoblaster staan en kijk naar hen allebei. Praat met MC Weird. (Jawel, hij is het
inderdaad.) Gebruik de computer en typ "RIS" en dan "MC WEIRD". Doe de
casette in de ghettoblaster. Ga naar de Stationshal, de bagagehal en dan de
kluizen. Gebruik de sleutel weer op kluis 7 (de kluis in het midden), leg de
koffer met geld in de kluis, kijk naar de koffer en gebruik de sleutel op de deur
(niet op de kluis zelf). De kluis is nu dicht en op slot. Ga weg bij de kluizen,
ga naar de Stationshal en ga naar de Perrongang. Je moet het pakket van Bol en
Purger (de muzikanten) en de haarspray uit MaBella's koffer hebben voordat je
verder gaat. Geef de sleutel aan MC Weird.

Als je nu op de plattegrond kijkt (door op "P" te drukken) zie je dat je op een onbekende
plek bent. Deze plek staat niet op de plattegrond. Je bent nu met MaBella in Mancini's
gevangenis. De deur naar links leidt naar Mancini's kantoor en gaat open door de goede
code in te toetsen op het kastje ernaast. De deur naar rechts is de uitgang en gaat
open met behulp van de sleutel, waarvan er maar één is. Kijk naar MaBella en praat
met haar.

Kijk twee keer naar het kastje. Je hebt de goede code gezien in het programma
"Davi-Calc". De deur heeft een slot van SafeSlot. Het kastje werkt als volgt. Met
de cijfers 1 tot en met 0 toets je een code in. Door op de C te duwen, begin je
opnieuw. Door op de knop met de pijl te duwen, voer je de code in. Als je de
goede code invoert, gaat het groene lampje branden. Als je een verkeerde code
invoert, gaat het rode lampje branden. Als je wil stoppen, moet je op "Escape"
drukken. De deur gaat open als je de goede code invoert en de deur gaat dicht
als je een verkeerde code invoert en dan op "Escape" drukt. Open de deur door
de goede code, 3864, in te toetsen en op de knop met de pijl te duwen.

Ga Mancini's kantoor binnen. Bewaar het spel hier (sla het spel op). Loop naar de
onderkant van het scherm en loop dan tot bij Mancini, maar loop niet tegen hem
op, anders is het spel afgelopen. Kijk naar Mancini, praat met hem en gebruik de
haarspray op hem. Praat met hem, kijk naar hem en je zult de sleutel vinden. Kijk
naar de sleutel.

Ga terug naar Mancini's gevangenis. Praat met MaBella. Loop naar de deur rechts op
het scherm en open de deur met de sleutel. Verlaat het gebouw via de uitgang en
MaBella zal je volgen.

Je krijgt nu te zien hoeveel van de 200 punten (de maximumscore) je hebt gehaald.
De aftiteling zal zich blijven herhalen totdat je op het scherm klikt en op "stoppen"
klikt.
Terug naar boven  
Marduk
Gast





Gepost: Din 15 Mrt 2005, 1:05 pm    Onderwerp: Inspecteur Banaan leeft!  

Heyhey...

Zie mijn website: www.inspecteurbanaan.tk
Hij is echter alleen online als ik dat ook ben, want ik draai een eigen server, maar dat is dus vrijwel elke dag vanaf 's middags een uur of 13 tot 's avonds 0.00... Is eerst niet anders, want ik ken geen gratis hosts die asp ondersteunen en mijn pc kan niet altijd aan (ben bezig om server te bouwen, maar ok, das pas later)

op de site KORTSTE walkthrough van I.B., het spel, nog wat oude adventures, INSPECTEUR BANAAN Download + instructies e.d. en natuurlijk gewoon een hoop onzin en verheerlijking van de held: Govert Banaan.

Wilde ik even kwijt. Dank.

Groetsels
Terug naar boven  
PW
Adventurer


Lid geworden: 13 Mrt 2005
Postings: 62

Gepost: Vri 28 Okt 2005, 8:21 am    Onderwerp:  

Hallo, allemaal.

Dit bericht zet ik in meer dan één forum, omdat het ook in meer dan
één thuishoort. Het laatste nieuws over
"Inspecteur Banaan en de ontvoering van Mabella":

1 Het spel is nu hier te downloaden:
http://www.stayaway.nl/temp/banaan.exe.zip
2 Marduks fansite van Inspecteur Banaan
(http://www.inspecteurbanaan.tk) lijkt inmiddels niet meer te
bestaan.
3 De twee belangrijkste makers van het spel zijn
Lambert Wolterbeek Muller en Peter Bonjernoor.
4 Mijn walkthrough (zie het forum "Walkthroughs") vermeldt onder
andere waar je enkele leuke dingen over het spel kunt vinden, zoals
een interview met Lambert Wolterbeek Muller. De downloadlink
werkt niet meer, maar zie nummer 1 in dit bericht.
5 Eén van de Easter Eggs in het spel is inmiddels bekend: als je in
het spel het dossier in je kantoor leest, lees je de datum van de
ontvoering van Mabella. Die datum is de verjaardag van
Peter Bonjernoor.
6 Het script van het spel staat gecodeerd in BANAAN.SCN. Kan iemand
dit ontcijferen? Dan graag een reactie in het forum "Spelen".
7 Ik ben nog steeds op zoek naar mensen die alle punten, Easter Eggs
en andere geheimen kennen. Als iemand een aanvulling op mijn
walkthrough (zie het forum "Walkthroughs") heeft, graag een
reactie in het forum "Spelen".
8 Als iemand het spel niet kan downloaden, niet kan starten met spel
door technische problemen, in het spel vastzit of andere problemen
met dit spel heeft, stuur mij dan gerust een e-mail:
2peewee@zonnet.nl

Bedankt dat je dit hebt doorgelezen en denk aan de oproepen in nummer
6 en 7 van dit bericht.

Groeten van PW.
Terug naar boven  
Flitskikker
Peasant


Lid geworden: 01 Jun 2009
Postings: 2

Gepost: Din 02 Jun 2009, 6:24 am    Onderwerp:  

Dikke bump. Rolling Eyes

Ik zoek het spel Inspecteur Banaan, maar de links op dit forum werken allemaal niet meer. Zou iemand het kunnen reuploaden?
Alvast bedankt! Very Happy

Mvg,
Flitskikker
Terug naar boven  
Branko's Tekstadventure Homepage Forumindex -> Walkthroughs Alle genoemde tijden zijn GMT
Pagina 1 van 1