Dit is het archief van het forum van Branko's Tekstadventure Homepage. Er kan niet meer worden gepost.

Digitale preservatie

Branko's Tekstadventure Homepage Forumindex -> Verzamelen
Bekijk vorig onderwerp ::  
Auteur Bericht
Branko
Wizard

Lid geworden: 08 Jan 2005
Postings: 25

Gepost: Din 27 Jun 2006, 1:24 pm    Onderwerp: Digitale preservatie  

Computerprogramma's vormen een soort werk dat door moderne auteursrechtwetgeving sterk bedreigd wordt. De computers waarop je ze speelt verouderen tot het punt dat niemand ze meer gebruikt, de media waarop de spellen zijn opgeslagen kunnen in enkele jaren vergaan zijn.

Ik vermoed dat het bewaren van dergelijke spellen gebaat zou zijn bij de mogelijkheid ze legaal te kopiŽren en door te geven. Immers, de weinige fans die een oud spel heeft zijn vrijwel de enigen die ervoor zullen zorgen dat het overleeft; waarom zou je deze mensen daarbij allerlei hordes opwerpen?

Mijn vraag aan jullie: zouden oude computerspellen gebaat zijn bij een sterk publiek domein?

Een andere vraag: als er een organisatie zou zijn die zich ten doel stelt computerprogramma's te archiveren op de manier zoals de Koninklijke Bibliotheek in Nederland boeken archiveert, is het dan voldoende dat die programma's worden bewaard, of zou je zo ook nog moeten kunnen "inzien" (gebruiken)? Hoe zou zoiets in zijn werk gaan?

De reden voor deze vragen is dat de Europese Unie op dit moment over deze zaken nadenkt in het kader van zijn i20 Digital Libraries-programma.
Terug naar boven  
Victor Gijsbers
Adventurer

Lid geworden: 16 Sep 2005
Postings: 9

Gepost: Maa 10 Jul 2006, 7:33 am    Onderwerp:  

Natuurlijk zijn oude computerspellen gebaat bij een sterk publiek domein. Maar eigenlijk lijkt het me nog veel belangrijker om te zorgen dat zo veel mogelijk oude software niet alleen publiek, maar ook vrij is - volgens de definitie van de Free Software Foundation: de software mag vrij gebruikt, bekeken, aangepast en verspreid worden. Dit houdt oa in dat de broncode beschikbaar moet zijn.

De reden hiervoor geef je zelf al aan: hardware veroudert, en alleen door te zorgen dat de broncode behouden blijft kan oude software weer beschikbaar worden gemaakt voor nieuwe hardware.
Terug naar boven  
Branko's Tekstadventure Homepage Forumindex -> Verzamelen Alle genoemde tijden zijn GMT
Pagina 1 van 1