Dit is het archief van het forum van Branko's Tekstadventure Homepage. Er kan niet meer worden gepost.

IdeeŽn en inspiratie bronnen

Branko's Tekstadventure Homepage Forumindex -> Maken
Bekijk vorig onderwerp :: Bekijk volgend onderwerp  
Auteur Bericht
Idril
Adventurer

Lid geworden: 05 Jun 2006
Postings: 8

Gepost: Maa 05 Jun 2006, 8:55 pm    Onderwerp: IdeeŽn en inspiratie bronnen  

Hoe komen jullie nou aan de ideeŽn voor jullie adventures?

Ik ben dus nu een spel aan het maken en die pas ik aan mijn doelgroep (mijn jongere broer) aan. Het is voor zijn verjaardag, dus dan is het wel extra leuk om het persoonlijk te maken.

Dit is pas mijn eerste tekst spel en verdere ideeŽn heb ik nog niet gevormd. Bij andere spellen heb ik mijn ideeŽn ook gebasseerd op spellen die ik eerder heb gespeeld (en ik niet helemaal tevreden was of dacht dat er iets beter kon) en op wensen van de klant (gezien het in het tweede geval om een Flash spelletje voor het internet ging).

Wat zijn jullie inspiratiebronnen?
Terug naar boven  
Branko
Wizard

Lid geworden: 08 Jan 2005
Postings: 25

Gepost: Din 27 Jun 2006, 1:36 pm    Onderwerp:  

Ik heb nog nooit een spel afgemaakt; ik vind het daarom een beetje vervelend om "inspiratiebronnen" te noemen, want wie weet is het niet-afmaken wel het gevolg van het kiezen van verkeerde inspiratiebronnen.

Ik kijk ook naar andere spellen; en bij tekstadventures kijk ik naar wat een interessant verhaal zou kunnen zijn, of wat interessante puzzels zou opleveren. Zoals ik ooit in een interview aangaf, wou ik bijvoorbeeld ooit een verhaal maken over Sinterklaas die per ongeluk in een van zijn kadokelders opgesloten raakt, en moet proberen eruit te komen om nog op tijd in Nederland en BelgiŽ aan te komen.

Vanwege deze site vind ik het belangrijk dat de spellen die ik bedenk een Nederlands thema hebben; immers, voor niet-Nederlandse thema's zijn er al genoeg auteurs te vinden. Zo ben ik eens begonnen aan een idee voor een spel over de Bokkerijders (verder nooit uitgewerkt).

Bij verhalen die ik schrijf hangt het er een beetje vanaf of een verhaal voor mezelf is of voor een klant. In het eerste geval schrijf ik over dingen die me op dat moment bezighouden, in het tweede geval is echt alles goed. Dan bedenk ik honderd ideeŽn in een uur, waarvan er 90 absolute rommel zijn, 8 zo-zo, en twee redelijk--die werk ik dan tot een synopsis uit en leg ze aan de klant voor. De acht redelijke zou je kunnen bewaren, omdat die later nog met een nieuwe invalshoek waardevol kunnen zijn. Iets wat ik overigens niet doe, omdat ideeŽn goedkoop zijn, en klanten over het algemeen niet op tweedehands ideeŽn zitten te wachten.

Misschien helpt het als je probeert bij de dingen die je dagelijks overkomen, of die je op het nieuws ziet, te bedenken hoe deze in een spel zouden passen.
Terug naar boven  
Idril
Adventurer

Gepost: Don 29 Jun 2006, 9:49 pm    Onderwerp:  

Ik vraag het dus omdat ik momenteel voor een Engelstalige wedstrijd in Qbasic bezig ben een tekstadventure te maken.

De eerste die ik maak zonder editor zoals TADS. De tekstadventure voor mijn broer is af en 'gewoon' gemaakt in TADS. Doel van de tekstadventure is een taart krijgen voor de visite.

In elk geval, het idee voor de Qbasic versie (ik probeer te leren programmeren) is om de speler een rat te laten worden en het doel is uit de voliere komen en opnieuw terug mens worden. Mja, ik ben helemaal weg van tamme ratten, alleen ik vraag me af of zoiets wel geaccepteerd wordt in een wedstrijd. Het idee heb ik al helemaal uitgewerkt en ik ben nu druk aan het programmeren geslagen. Is zo'n idee te ver gedacht? Lastig om te beantwoorden misschien.

Ik denk er over om ook een Nederlandse versie te maken omdat er weinig adventure spellen bestaan over ratten, maar dan zou ik het dus puur vertalen om geinteresseerde rattenmensen het te laten spelen.
Terug naar boven  
Branko
Wizard

Lid geworden: 08 Jan 2005
Postings: 25

Gepost: Vri 30 Jun 2006, 8:30 pm    Onderwerp:  

Idril schreef:
In elk geval, het idee voor de Qbasic versie (ik probeer te leren programmeren) is om de speler een rat te laten worden en het doel is uit de voliere komen en opnieuw terug mens worden. Mja, ik ben helemaal weg van tamme ratten,

Zo gek? Zij schrijft trouwens ook adventures.

Idril schreef:
alleen ik vraag me af of zoiets wel geaccepteerd wordt in een wedstrijd. Het idee heb ik al helemaal uitgewerkt en ik ben nu druk aan het programmeren geslagen. Is zo'n idee te ver gedacht?

Eerder het tegengestelde. 't Stikt in de literatuur van de verhalen waarin de lezer de wereld door de ogen van een dier bekijkt (het tekstadventure Ralph), waarin transformaties tussen mens en dier en omgekeerd plaatsvinden (Dracula), en waarin dieren menselijke trekjes krijgen om met enige afstand die trekjes te bekritiseren (Reinaard de Vos). Ik zie dus niet in wat er mis zou zijn met jouw idee. Je kunt er in elk geval alle kanten mee op.
Terug naar boven  
Idril
Adventurer

Gepost: Zat 01 Jul 2006, 12:15 pm    Onderwerp:  

Minstens wel zo gek denk ik. Wink Er staat hier een voliere met negen lieve dames. Very Happy Maar dat gaat wel erg offtopic, alhoewel ze wel nu als inspiratiebron dienen.

Inmiddels heb ik meer details aan het verhaal geknoopt zodat je nu meerdere eindes hebt afhankelijk van welke keuzes de speler maakt. Dat vind ik wel een interessant iets om te maken.
Terug naar boven  
Branko's Tekstadventure Homepage Forumindex -> Maken Alle genoemde tijden zijn GMT
Pagina 1 van 1