Dit is het archief van het forum van Branko's Tekstadventure Homepage. Er kan niet meer worden gepost.

Het Geheim van Delft


 
Branko's Tekstadventure Homepage Forumindex -> Walkthroughs
Bekijk vorig onderwerp :: Bekijk volgend onderwerp  
Auteur Bericht
PW
Adventurer


Lid geworden: 13 Mrt 2005
Postings: 62

Gepost: Woe 22 Mrt 2006, 2:59 pm    Onderwerp: Het Geheim van Delft  

Walkthrough Het Geheim van Delft

Deze tekst is geschreven door PW.

Ik wil de volgenden graag bedanken:
- Javri, die heeft geholpen met de walkthrough
- Ivo Bart van Hemert (I. B. van Hemert), die heeft geholpen met de walkthrough
- iedereen die mijn walkthrough gebruikt, al is het maar een beetje

"Het Geheim van Delft" is een computerspel, ontwikkeld in 1992. Deze
ontwikkelaars noemden zichzelf "de AVCO". De AVCO maakte dit spel
ter ere van het 150-jarige bestaan van de TU Delft. In 1992 kon je een prijs
winnen, als je het spel won. Het spel werd geleverd met een landkaart en een
pionnetje. Deze heb je niet nodig om het spel te winnen, als je de onderstaande
walkthrough volgt. Verder kan het gebeuren dat je tijdens het spel een vraag
krijgt, die je moet beantwoorden voordat je mag verderspelen. Hieronder staan
enkele vragen met bij sommige vragen het antwoord. Het beste is af en toe het
spel op te slaan en daarna weer in te laden, als je een vraag niet kunt
beantwoorden. Het is, door op te slaan en in te laden, mogelijk het spel te
winnen zonder ook maar één vraag te beantwoorden.

Vragen:
Wat is de kleur van het woord geheim op de achtergrond van de advertentie van
Grand Cafe "de Sjees"? rood
Hoe laat gaat Grand Café "de Sjees" open? 10 uur
Hoeveel kost de ABSOLUUT VEILIGE Westaro bureaustoel bij boekhandel Prins?
Wat is het telefoonnummer van de Copie sjop? 015-120768
Hoe vaak komt het woordje "De" voor in de advertentie van de ABN-AMRO? 5
Welk woord zie je door de kaart heen schijnen, bij het vakje L-6?
Welk getal staat er op positie (3,11) in de advertentie van boekhandel Waltman?
Welk woord staat er in het vakje M-3?
Welke bekende meisjesnaam krijg je te zien indien je de kaart vouwt over lijn 2?
Hoeveel fietsen staan er op het doosje in totaal?
Wat is de kleur van het stratenplan van Delft anno 1992? blauw
Barcode onderaan de kaarten : Door wie wordt je gezegend indien je 10
keer het spel koopt?
Wat is er schwarz weiss? (zie rechterzijkant kaart 1842).

Het spel is hier te downloaden:
http://www.nostalgia8.org/download/delft.zip
Pak het spel uit in een map.
Start "LEESMIJ.BAT".
Lees de tekst.
Installeer het spel met het bestand "INSTALL.EXE".
Het maakt niet uit welke kleur je als lievelingskleur kiest.
Start het spel met "GEHEIM.BAT".

Als je geen muziek hoort in het spel, kun je dit proberen:
- download VDMSound van één van deze twee sites:
http://www.abandonia.com/utility/VDMSound%202.1.0.exe
http://www.nostalgia8.org/download/util/VDMSound%202_1_0.zip
- installeer het programma
- ga naar de map van het spel
- klik met de rechter muisknop op het bestand "GEHEIM.BAT"
- selecteer "Run with VDMS"
- volg de instructies van het programma totdat het spel start
Als je nu geen muziek hoort, start dan het spel, druk op "Escape" om de namen
over te slaan, typ een naam en typ dan "muziek" of druk op "F4". Als je nu geen
muziek hoort, kan ik je niet helpen.

Enkelen van de knoppen die je in het spel kan gebruiken:
F1 = help (maar hulp krijg je niet)
F2 = save
F3 = load
F4 = muziek aan en uit
F7 = sluit slot
F8 = open slot
F10 = stop

Stoppen kan door te typen "stop" of "exit".

De beste manier om te saven, is bijvoorbeeld "save 0 0". Dat betekent: save het spel
in "0" met omschrijving "0". De beste manier om te laden, is bijvoorbeeld "laad 0".
Dat betekent: laad het spel "0" in.

We kunnen een plattegrond maken van een deel van de plaatsen die je kunt
bezoeken, maar dat hoeft niet. Hieronder staat hoe je dat kunt doen, maar je kunt
het overslaan en beginnen bij "Voor als het je (nog) niet is opgevallen:"

Zet alle plaatsen in een hokje en teken lijnen tussen de hokjes om aan te geven dat je
van de ene plaats naar de andere kunt. Let op: sommige plaatsen en lijnen worden
dubbel genoemd. Teken geen plaatsen en lijnen dubbel!
schrijf "Perron" en teken deze lijnen:
naar het zuiden: "Thuis"
naar het westen: "Kurhaus"
naar het noorden: "Leiden"
naar het oosten: "NS Station"
vanuit "Leiden" naar het noorden: "Marine"
vanuit "NS Station" naar het oosten "Politiebureau"
teken deze lijnen vanuit "Politiebureau":
naar het westen: "NS Station"
naar het zuiden: "Copie Shop"
naar het zuidoosten: "Legermuseum"
naar het oosten: "Sociëteit Alcuin"
naar het noorden: "Binnenwatersloot"
teken deze lijnen vanuit "Legermuseum":
naar het noordwesten: "Politiebureau"
naar het noorden: "Sociëteit Alcuin"
naar het oosten: "Fietstunneltje"
teken deze lijnen vanuit "Fietstunneltje"
naar het westen: "Legermuseum"
naar het noordwesten: "Sociëteit Alcuin"
naar het noordoosten: "Supermarkt en Telefooncel"
teken deze lijnen vanuit "Binnenwatersloot":
naar het zuiden: "Politiebureau"
naar het oosten: "Boekhandel Waltman"
naar het noorden: "IJzerhandel Zwaard"
teken deze lijn vanuit "Boekhandel Waltman":
naar het oosten: "Rondvaart"
teken deze lijnen vanuit "Rondvaart":
naar het zuiden: "Sociëteit Alcuin"
naar het westen: "Boekhandel Waltman"
naar het noorden: "Stadskoffyhuis"
naar het noordoosten: "Visbanken"
naar het oosten: "Uitzendbureau ASA"
teken deze lijnen vanuit: "Uitzendbureau ASA"
naar het westen: "Rondvaart"
naar het zuidwesten: "Sociëteit Alcuin"
naar het noordoosten: "Café"
teken deze lijnen vanuit "Café":
naar het zuidwesten: "Uitzendbureau ASA"
naar het noorden: "Visbanken"
naar het oosten: "Grote Markt"
teken deze lijnen vanuit "Grote Markt":
naar het westen: "Café"
naar het noordwesten: "Visbanken"
naar het oosten: "VVV"
naar het zuidoosten: "ABN-AMRO Bank"
teken deze lijn vanuit "ABN-AMRO Bank":
naar het oosten: "Verfwinkel"
teken deze lijn vanuit "Verfwinkel":
naar het zuiden: "Supermarkt en Telefooncel"
teken deze lijnen vanuit "Sociëteit Alcuin":
naar het westen: "Politiebureau"
naar het zuiden: "Legermuseum"
naar het zuidoosten: "Fietstunneltje"
naar het oosten: "Supermarkt en Telefooncel"
naar het noorden: "Rondvaart"
naar het noordoosten: "Uitzendbureau ASA"
teken deze lijnen vanuit "Stadskoffyhuis":
naar het zuiden: "Rondvaart"
naar het oosten: "Visbanken"
naar het noorden: "Oude Kerk"
teken deze lijnen vanuit "Visbanken":
naar het zuidoosten: "Grote Markt"
naar het zuiden: "Café"
naar het zuidwesten: "Rondvaart"
naar het westen: "Stadskoffyhuis"
naar het noordwesten: "Oude Kerk"
naar het noordoosten: "Computerwinkel Hazekamp"
teken deze lijn vanuit "IJzerhandel Zwaard":
naar het noorden: "Gemeentehuis"
teken deze lijn vanuit "Gemeentehuis":
naar het noorden: "Sociëteit Delftsch Studenten Korps"
teken deze lijnen vanuit "Sociëteit Delftsch Studenten Korps":
naar het noorden: "Oude Molen"
naar het noordoosten: "Prinsenhof"
teken deze lijnen vanuit "Oude Kerk":
naar het westen: "Prinsenhof"
naar het zuiden: "Stadskoffyhuis"
naar het zuidoosten: "Visbanken"
naar het oosten "Computerwinkel Hazekamp"

Als je dit hebt, heb je het moeilijkste deel al. Teken nu een lijn vanuit
"Supermarkt en Telefooncel" naar het zuiden, naar "Brug". Teken nu deze lijnen:
- van "Fietstunneltje" naar het zuiden
- van "Brug" naar het westen
Beide lijnen moeten uitkomen bij hetzelfde hokje: "Gedaante". Teken nu deze lijnen:
- van "Brug" naar het oosten naar "TU Huisdrukkerij"
- van "Brug" naar het zuiden naar "Mijnbouwplein en Lustrumbureau"
- van "Brug" naar het zuidoosten, OOK naar "Mijnbouwplein en Lustrumbureau"
- van "Mijnbouwplein en Lustrumbureau" naar "Hoofdgebouw TU"
- van "Hoofdgebouw TU" naar het zuiden naar "Aula"
- van "Aula" naar het zuiden naar "Gebouw Technische Natuurkunde"
- van "Gebouw Technische Natuurkunde" naar het westen naar
"Werktuigbouw en Maritieme Techniek"
- van "Werktuigbouw en Maritieme Techniek" naar het zuiden naar
"Elektrotechniek Gebouw"
- van "Gebouw Technische Natuurkunde" naar het oosten naar
"Studenten Wooncomplex de Gimmie-Shelter"
- van "Studenten Wooncomplex de Gimmie-Shelter" naar het oosten naar "Woonhuis"
Teken nu twee lijnen, die beide uitkomen in hetzelfde hokje:
- van "Werktuigbouw en Maritieme Techniek" naar het noorden
- van "Hoofdgebouw TU" naar het westen
Zet "Scheikunde Gebouw" in het hokje.

Dat was de plattegrond. Je kunt deze gebruiken, maar deze is niet nodig om de
walkthrough te volgen.

Voor als het je (nog) niet is opgevallen: het spel speelt zich af in 1992, het jaar
waarin de TU Delft 150 jaar bestaat en het jaar waar het spel uit komt, en in
1842, het jaar waarin de TU Delft werd opgericht. "1992" is ook de pincode.

Aan het begin van het spel verschijnen de namen. Lees of druk op "Escape". Typ je
gebruikersnaam in. Je begint buiten het NS station in Delft. Als je de brug over moet
en de brug openstaat, typ je nog eens "n" of "z".

Typ:
lees dictaat (Hiervoor krijg je punten.)
w
z
kijk tuin
pak boot
n
o
o
z
in
copieer diploma
copie in tas
uit
n
n
o
in
kijk rek
kijk briefjes
kijk briefjes
kijk briefjes
uit
o
n
in
pak broodje
eet broodje
uit
n
in
kijk grafstenen
open graf
pak telefoonkaart
uit
zo
zo
o
in
kijk balie
praat Yvonne
uit
w
zo
o
in
pak spuitbus
betaal
uit
z
pak winkelwagentje
rubberboot in winkelwagentje
kaart in winkelwagentje
slijptol in winkelwagentje
w
w
w
w
w
in
Save je spel hier.
Het is nu de bedoeling dat je de fruitautomaat leegspeelt. Typ "speel" en druk op
"enter" en gebruik dan steeds de pijl naar boven op het toetsenbord in plaats van
"speel" opnieuw te typen. Op deze manier kun je spelen. Houd je aan de volgende
regels:
1 Save het spel na iedere keer dat je iets wint.
2 Als je drie keer achter elkaar niets hebt gewonnen, moet je het laatste spel laden.
Dat is dus het spel dat je drie keer spelen daarvoor hebt gesaved.
3 Als je 350 gulden hebt, typ dan nog één keer "speel" en als het goed is, krijg je dan
de mededeling dat je de kast net hebt leeggespeeld en dan moet je 30 punten
hebben.
Save je spel hier.
Typ:
uit
o
o
o
n
n
in
Het hardstalen slot kost f40,- en het cijferslot kost f25,-.
Typ:
pak hardstalen slot
betaal
uit
z
z
w
w
w
in
Save het spel. Ga nu weer spelen volgens de eerder genoemde regels. Je hebt nu
weer 350 gulden en de fruitautomaat is weer leeg.
Save je spel hier.
Typ:
uit
o
o
kijk fiets
trap ketting of schop ketting (Die springt nog niet open.)
trap ketting of schop ketting (Die springt nu wel open.)
spuit fiets
spuitbus in tas
ketting in tas
pak fiets
o (De gestolen fiets is nu geverfd en de politie herkent die niet.)
o
o
z
z
z
z
o
sluit slot
Save je spel hier.
in
ja
ja
ja
open slot
w
n
n
n
sluit slot
in
kijk rij
uit
open slot
Save je spel hier.
n
n
w
nw
nw
nw
w
kijk bank
pak Post
lees Post
lees Post
lees Post
lees advertenties
lees advertenties
lees advertenties
lees advertenties
o
zo
zo
zo
o
z
sluit slot
in
bel
781842
uit
open slot
n
w
sluit slot
in
kijk achterkant pas
voer pas in
1992
pas in portemonnaie
uit
open slot
o
z
z
z
z
z
o
o
sluit slot
in
uit (Je krijgt nu een kamersleutel.)
open slot
w
w
n
n
n
n
sluit slot
n
w
nw
w
zw
in
kijk kaartenbak
uit
w
w
in
pak boek
uit
o
o
no
n
no
in
pak computer
kijk computer
betaal
uit
zw
zo
zo
o
in
pak emmer
betaal
uit
z
open slot
z
z
z
z
o
o
sluit slot
in
zet computer
zet boek
verf kamer
pak spuitbus
zet spuitbus
zet emmer
Typ nu "slaap" of "rust uit". Als je onder de brug was gaan slapen, ging je dood,
maar je kamer is nu klaar om in te gaan slapen en om in te gaan studeren. Save het
spel hier. Typ:
lees boek
uit
open slot
w
w
n
n
n
n
sluit slot
n
w
nw
w
in
pak kratje
zit
Save het spel hier.
bestel pils
bestel pils
bestel pils
bestel pils
bestel pils
luister
luister
luister
luister
Zeg nu steeds drie keer "bestel pils" en dan één keer "luister", totdat je hebt
gehoord "Oh no! Not a toy robot!" en je 88 punten hebt. Typ dan "uit".
Als het goed is, ben je nog niet zo dronken dat je tegen een auto aanloopt, heb je
90 punten en een autosleutel. Als dat zo is, save je het spel. Als dat niet zo is, laad
je het laatste spel.
Typ:
autosleutel in portemonnaie
zw
zw
w
w
w
w
in
Speel nu weer volgens de eerder genoemde regels, maar als je 350 gulden hebt,
stop dan en zeg niet nog een keer "speel", want dat kost punten. Save het spel hier.
Typ:
uit
o
o
o
o
o
open slot
z
sluit slot
z
z
z
w
in
pak duikbril
uit
n
in
kijk deur
pak sleutel
sleutel in portemonnaie
draai knop
uit
o
n
open slot
n
sluit slot
w
w
n
n
n
n
in
schrijf in
o
pak pilsglas
drink pilsglas
trap pilsglas
w
uit
z
z
z
z
o
o
open slot
z
sluit slot
z
z
in
zoek mentor (Je krijgt nu een rugzak met een etensbon.)
uit
z
in
kijk deur
Save het spel hier. Typ "open deur". Je hebt in het boek gelezen dat hier in 1842
een weiland was. Typ:
kijk kaart (Negeer de mededeling, die je krijgt. Ik zal je de weg wijzen.)
pak boot
leg boot
no
w
n
w
w
o
zw
n
n
n
w
z
n
kijk
touw in winkelwagentje
duikbril in winkelwagentje
open kist
maak kist leeg
pak folder
kijk folder
lees folder
"buig tralies" of "buig tralie"
Je kunt proberen "scheur boeken" of "verbrand boeken", maar dat werkt niet.
"gooi boeken" / "smijt boeken" / "werp boeken"
in kist
uit kist
pak kist
Save het spel hier.

Je kunt nu weer een plattegrond maken van Delft, maar nu niet in 1992 maar in
1842. Als je dat doet, doe dat dan zo:
Maak een hokje "markt en stadhuis".
Trek deze lijnen:
- van "markt en stadhuis" naar het noorden, naar "oude kerk"
- van "oude kerk" naar het westen, naar "Prinsenhof"
- van "Prinsenhof" naar het noord-westen, naar "molen"
- van "markt en stadhuis" naar het westen, naar "Stads-koffyhuis"
- van "Stads-koffyhuis" naar het zuiden, naar "Koninklijke Academie"
- van "Koninklijke Academie" naar het zuiden, naar "Armamentarium"
Trek nu deze lijn: van "markt en stadhuis" naar het zuiden en van "Armamentarium"
naar het noord-oosten; deze twee hokjes moeten zo met elkaar verbonden zijn.

Je bent nu bij "markt en stadhuis". Typ:
n
w
nw
pak meel
zo
in
voer pas in
1992
pas in portemonnaie
zakje in winkelwagentje
uit
o
in
kijk auto
uit
z
w
in
kijk jongen
praat jongen (Dat lukt nog niet.)
praat jongen (Dat lukt nu wel.)
geef zakje
geef meel
geef kist
Je krijgt nu het beeld van Prometheus. Typ:
z
praat zwerver (Je krijgt nu één punt.)
geef etensbon (Je krijgt nu een lap stof.)
stof in winkelwagentje
in
schrijf in (Als je de copie van je VWO-diploma niet hebt, ga je dood.)
uit
z
in
kijk
pak robot
uit
no
n
in
open auto (Als het goed is, heb je de autosleutel en zijn de sloten niet
bevroren.)
start auto
Je bent nu weer in 1992. Typ:
uit
n
n
n
no
in
snij stof
uit
zw
z
plaats beeld
Save het spel hier.
z
z
w
z
in
kijk pamflet
leg toy robot
open lift
open deur (Je hebt nu de sleutel uit het scheikundegebouw nodig.)
maak parachute
zet duikbril op
spring

Als het goed is, heb je nu 350 gulden en 303 punten, de maximale score.
Je hoorde in het café zeggen:
"We hebben een stuntman nodig om aan een parachute van elektro af te
springen, om zo het lustrum te redden".
Je hebt nu de TU Delft gered. Het geheim in "Het Geheim van Delft" had dus
te maken met een parachutesprong. Het is niet erg dat je niet hebt gestudeerd.
Je hebt nu het spel gewonnen.

Groeten van PW.
Terug naar boven  
PW
Adventurer


Lid geworden: 13 Mrt 2005
Postings: 62

Gepost: Vri 31 Mrt 2006, 1:39 pm    Onderwerp:  

Voor wie geïnteresseerd is: mijn walkthrough is aangepast en staat op:
http://www.nostalgia8.org/download/hints/pw/delft.htm
Terug naar boven  
Branko's Tekstadventure Homepage Forumindex -> Walkthroughs Alle genoemde tijden zijn GMT
Pagina 1 van 1